אם אינך יכול לראות את העלון כראוי לחץ כאן

 מעצבים מציאות - חודש דצמבר2011 II: מצפון, חינוך וחנוכה
 
חינוך הוא אקטיביזם. החינוך הוא כלי מרכזי בעיצוב מציאות המבוססת על זכויות אדם, והמורים הם סוכני השינוי בתהליך זה. עלון זה מבקש לתת ביטוי למורות/ים המובילים את המאבק למען חינוך לזכויות אדם, ולשתף במגוון כלים וגישות לחינוך לזכויות אדם.

מאמר מערכת - על חופש המצפון, חינוך וחנוכה

עיון במקורותיו היסטוריים והלאומיים של חג החנוכה מלמד שאחד ממוקדיו המרכזיים היה מאבק גדול על אמונות ודעות: בין היהדות לבין ההתייוונות. קנאות דתית ותרבותית משני הצדדים, הן היהודי והן ההלניסטי, הובילה למלחמה עקובה מדם, לגילויי אלימות ושנאה שהוקיעו קבוצות שלמות.

למעלה מ- 2000 שנה לאחר אירוע מרד המכבים, אנחנו שוב בתקופה בה מתרחש מאבק דומה סביב סוגיות של "התייוונות".

רדיפה על רקע פוליטי הפכה לתופעה רווחת: במרחב הציבורי המילה "שמאלני" נתפסת כקללה, המתארת בוגדנות, להבדיל מ"ימני" שהשתרשה כבעלת משמעות לאומית פטריוטית. בהתאם, בין כתלי הכיתות, לפתע כל ניסיון לחנך לזכויות אדם, דמוקרטיה וחיים משותפים, נתפס על ידי המערכת, תלמידים, קולגות והורים כחינוך פוליטי-אידיאולוגי, שלא לומר חתרני.

להמשך קריאה

כיצד (נכון ורצוי) ללמד על זכויות אדם ?

הכותב, גיא בן גל, הוא מורה לאזרחות ומחנך בתיכון רבין תל מונד ומדריך ארצי במטה לחינוך אזרחי

בימים אלה מתחדד הצורך שגלום בלימוד זכויות אדם. מה שהרבה פחות מובן מאליו הוא האם עומדים לרשות המורים הכלים והדרכים האפקטיביות ביותר לגשת למשימה החשובה הזו.

מורים בכלל ומורים המלמדים אזרחות בפרט, יודעים שכאשר מלמדים על זכויות אדם נתקלים בלא מעט אתגרים, שלא לומר קשיים. להלן הבולטים שבהם: גישה צינית מצד תלמידים המתלוננים על לימוד נושא תלוש ולעיתים "פלצני", חשש מתיוג המורה בזיהוי אידאולוגי, פער בין המצב הרצוי למצב הרצוי, קושי בהמשגה של נושא שהוא במהותו ערכי.

למען הסר ספק, אין ברשימת הטיפים הבאים יומרה להמציא מחדש את הגלגל אך יש בהם בבחינת מספר הצעות פרקטיות שרצוי לעשות בהם שימוש, על מנת ללמד טוב יותר ובצורה אפקטיבית יותר את הנושא החשוב של זכויות אדם

להמשך קריאה

יוזמה מהעולם

גיבורי-על נגד וול סטריט

יצירתיות ואומנות הן כלים חשובים ביותר בפעולות מחאה ובפעולות חינוך למען זכויות אדם. הן יכולות להקל על יצירת עניין בקרב הקהל או התלמידים ולסייע ליצירת חיבור לנושאי זכויות אדם והסתכלות על הנושא מזווית אחרת.

תנועת המחאה החברתית האמריקאית "Occupy Wall Street" החלה לאחרונה להשתמש גם בקומיקס לשם העברת מסריה. הקומיקס שהושק לא מזמן "THE ADVENTURES OF UNEMPLOYED MAN" מעביר באופן מובהק מסרים התומכים בזכויות חברתיות-כלכליות תרבותיות ובזכויות אדם ככלל.

תוכלו להשתמש בקטעי הקומיקס ובסרטון בשיעורי אמנות ואנגלית כמו גם בעבודה עם קבוצות נוער. ניתן להעלות באמצעותם את נושא הזכויות החברתיות והכלכליות ולחשוב על דרכים מקוריות להעלות למודעות נושאים שבני הנוער רוצים לפעול עבורם במסגרת בית הספר.

להמשך קריאה

יוזמות חינוכיות מישראל:

  1. ארגוני הנשים פועלים נגד פתיחת מועדון חשפנות בקולוסאום בתל אביב

    על אף שהלגיטימיות שלה נמצאת בלב ויכוח נוקב מזה זמן רב, תעשיית המין מפלסת לה דרך אל לב החברה המערבית. פורנוגרפיה, הכוללת ברובה המכריע ניצול נשים והעברת מסרים מבזים כלפי נשים, נצרכת על מרבית הגברים מגיל שהולך ויורד, וכעת נעשה ניסיון להפוך גם את מועדוני החשפנות למקום בילוי נורמטיבי.

    תעשיית המין, ובכללה מועדוני חשפנות, כוללת בתוכה כמעט תמיד ניצול של נשים ופגיעה בזכויותיהן. נשים המגיעות לתעשייה מגיעות אליה בדרך כלל מתוך מצוקה כלכלית או עקב טראומות ופגיעות מיניות שחוו בעברן. ולראיה, כמה מאיתנו יוכלו לומר בכנות כי היו בוחרות מרצון חופשי לעבוד בתעשיית המין או כי בחירה כזו אצל בתם או אחותם לא הייתה מעוררת בהם דאגה?

    להמשך קריאה

  2. מפגש של רשת המורות לזכויות אדם

    יום זכויות האדם הבינלאומי עדיין מורגש בבתי הספר: הקירות, היערכויות בחדרי המורים, והפעילויות המיוחדות עם התלמידים. יש בתי ספר שעורכים כנסים, אחרים שיעורים מיוחדים, ימי עיון, תערוכות במסדרונות וטקסי חנוכה ברוח יום זכויות האדם בהם מדליקים נרות המוקדשים לזכויות.

    גם אנחנו ערכנו פגישת מורים שמטרתה היתה לדון בערכה החדשה שיצאה לקראת יום זכויות האדם: "בית, דיור ופעולה אזרחית".

    להמשך קריאה

     

  3. פעילי המחאה החברתית, אנשי חינוך וזוכי פרס נובל: להציל את מערכת החינוך!

    זוכי פרס נובל, שרי חינוך לשעבר, חתני פרס ישראל לחינוך ואנשי חינוך בולטים פנו היום (יום א') בדחיפות לראש הממשלה, בקריאה ליישם מיידית את חוק חינוך חינם, שהוקפא מאז חוּקק ב-1984.

    בפנייה נכתב כי "למעלה מחודשיים חלפו מאז פורסם הדו"ח בקול תרועה רמה, ואף שראש הממשלה הודיע כי יאמץ את המלצותיו במלואן, אישרה הממשלה רק את מקצתן. אך חמור מכך, עד כה לא קיבלה הממשלה כל החלטה באשר להמלצה ליישם את אחת ההמלצות החיוניות ביותר המופיעות בדו"ח – מימון חוק חינוך חינם לגיל הרך, שחשיבותו לצמצום פערים בחינוך רבה ביותר".

    להמשך קריאה

 
עמוד פייסבוק חדש לרשת מורות-מורים לזכויות אדם
בדף הפייסבוק החדש של רשת מורות-מורים לזכויות אדם תוכלו להתעדכן ולדון בנושאי זכויות אדם וחינוך לזכויות אדם. המשתמש הקודם של הרשת עומד להיסגר ולכן כדאי לעשות "לייק" גם אתן כבר חברות שלנו בפייסבוק.

לדף הפייסבוק



שחרית פוליטית – תיקון חוק איסור לשון הרע
כיצד נשתמש בשחרית פוליטית להעברת נושאים מאתגרים בכיתה

להמשך קריאה



שיעור לכבוד חנוכה
לו מתתיהו היה מוסלמי, כיצד היה נוהג בבואו לאוניברסיטה צרפתית?

להמשך קריאה



תעביר את זה הלאה - סרטון
סרטון שהפיק הסניף הבריטי של אמנסטי אינטרנשיונל אודות פעילויות קבוצות הנוער במסגרתו.

להמשך קריאה



זכויות האדם בישראל - תמונת מצב 2011
הסקירה השנתית של האגודה לזכויות האזרח אודות מצב זכויות האדם בישראל.

להמשך קריאה



סדרת הרצאות: חינוך, תרבות ונגב
סדרת הרצאות המתקיימות בבאר שבע ללא תשלום, אך בהרשמה מראש.

להמשך קריאה



קורסים, הכשרות וחומרים בנושאי זכויות אדם וחינוך לזכויות אדם: דצמבר


להמשך קריאה



 
יש לכם/ן הערות והארות לניוזלטר? האם ברצונכם/ן לקדם יוזמה חינוכית? רוצים/ות לפרסם את פעילותכם/ן בניוזלטר? כתבו לנו! education@amnesty.org.il 

אמנסטי אינטרנשיונל - סניף ישראל
מונטיפיורי 27, תל אביב - יפו
פקס 03-5250001 טל 03-5250005
http://www.amnesty.org.il
עלון זה פונה לנשים וגברים כאחד. בכל מקום בו מופיע נוסח בלשון נקבה או בלשון זכר, הכוונה היא גם להפך

אנו תקווה שהתכנים הועילו לך, במקרה שאינך מעוניינת לקבל את העלון, שלח/י מייל חוזר עם המילה "הסירו"
 
להסרה מרשימת התפוצה לחץ כאן
עלון זה נוצר והופץ באמצעות מערכת אלטרו