אם אינך יכול לראות את העלון כראוי לחץ כאן

 שני מחקרים חדשים מסיכוי - שליש מהכיתות בחינוך הערבי חסרות ומדוע רשויות ערביות לא יכולות להיכנס לאזורי תעשייה משותפים
 
מידעון סיכוי 23 בפברואר 2015
 
 
 

מחקר חדש של סיכוי מגלה את עומק האפליה בתשתית הפיזית של מוסדות החינוך בין יהודים וערבים

מחלקת מדיניות שוויונית בעמותת סיכוי שמחה לחלוק אתכם שני מחקרים העוסקים בפערים בין האזרחים הערבים והיהודים בישראל ובדרכים לסגור את אותם פערים ולקדם שוויון. מחקרים אלה הם תוצאה של עבודה מחקרית מאומצת ומקצועית המבוססת על היכולת הייחודית שלנו בסיכוי לנתח את מדיניות הממשלה ואת החסמים המונעים הקצאה שוויונית לאזרחים הערבים.

לא פעם אנו שומעים את פקידי הממשלה מדברים על הצורך לצמצם את אי השוויון בין ערבים ליהודים בישראל. בדצמבר שעבר העבירה הממשלה החלטה על תוכנית לפיתוח כלכלי של החברה הערבית. (ראו כאן, בסעיף ה')

עם זאת, אנו מגלים, שוב ושוב, כי למרות שתוכניות נכתבות ותקציבים מופנים, מנגנוני ההקצאה עדיין לא מקיימים הקצאה שוויונית לאזרחים הערבים והפערים עדין גדולים מאוד. לא פעם זאת דווקא המדיניות הממשלתית שמנציחה במקרים רבים את הפערים בין יהודים וערבים. אנחנו מקווים כי פרסום מחקרים אלה ישמש כמנוף משמעותי לקידום שוויון בחלוקת משאבי המדינה בין הישובים היהודים והערבים.

המחקר הראשון עוסק בתשתית הפיזית בסביבת הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר. לאי השוויון בחינוך יש השלכות שליליות רבות על החברה כולה ועל כל הפרטים בתוכה, החל מפגיעה בפוטנציאל ההשתכרות של הפרט ובסיכוי למוביליות חברתית, וכלה בפגיעה ברמת הלכידות החברתית ובהיווצרות תחושות של אפליה, קיפוח ושסעים חברתיים. מטרת המחקר היא לסקור את מצב אי־השוויון בין החינוך העברי לערבי, בכל הקשור להיבטים הפיזיים של סביבת הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר. הסביבה הפיזית של הלימודים היא נושא רחב הכולל מבני חינוך, חצרות, אופן ארגון ותכולה של חללים שונים, תאורה, אקוסטיקה ובקרת אקלים, וכן משאבי למידה, קרי מחשבים, ספרייה ומרכז משאבים, מעבדות ומתקני ספורט.

המחקר מושתת על נתונים רשמיים של משרד החינוך ומעלה תמונה עגומה הדורשת תיקון. אחד מהממצאים המטרידים ביותר של המחקר הוא כי דווקא הרשויות המקומיות הערביות, שהן הרשויות החלשות ביותר בישראל, צריכות לממן, מהתקציבים שאין להן, את המחסור בתשתיות הפיזיות בגנים ובבתי הספר. המחסור החריף בכיתות לימוד בישובים הערבים מביא את הרשויות המקומיות הערביות להוצאות ענק על שכירות. כשליש מהכיתות עדיין לא נבנו, והרשויות נאלצות לשכור כיתות על חשבונן. בעקרון, משרד החינוך מממן 75% מעלות השכירות והרשות המקומית רק 25%, אבל מכיוון שלמשרד החינוך תקרת השתתפות בהוצאות השכירות, הנטל בפועל על הרשויות המקומיות, דווקא החלשות ביותר, מגיע ל-75% מדמי השכירות.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן >>

לכתבה ב"הארץ": למערכת החינוך במגזר הערבי חסרים כיתות ומחשבים >>

בנוסף חקרנו את השילוב של רשויות מקומיות ערביות במינהלות אזורי תעשייה מרחביים משותפים. מחקר זה מנתח את הוראת מנכ"ל משרד הכלכלה 6.3 – "שילוב רשויות מיעוטים במינהלות משותפות" משנת 2011 . גילינו כי תנאי הסף ואמות המידה לבחינת הבקשות לסיוע מהמינהל לאזורי פיתוח במשרד הכלכלה מקבעות במרבית המקרים את המצב הקיים.

בעקבות המחקר אנחנו מגישים מספר המלצות מדיניות שבמידה וייושמו יוכלו לתרום רבות להקטנת הפערים בין הרשויות המקומיות הערביות ליהודיות. אנו קוראים לממשלה שתיבחר ותושבע בחודשים הקרובים, לשר הכלכלה, לשר האוצר ולראש הממשלה הבאים, לפעול באופן אקטיבי להגדלת מקורות ההכנסה של הרשויות המקומיות הערביות כפי שעשו לאורך השנים, מאז קום המדינה, ברשויות המקומיות היהודיות ולחלק בצורה שוויונית את התקציבים המיועדים לרשויות המקומיות.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן >>

לקבל עותק מודפס של המחקרים יש לפנות לדוא"ל haifa@sikkuy.org.il

אנחנו מבקשים להודות למיכל בליקוף ולעאזר דקואר שחקרו והעמיקו בשני תחומים חשובים אלה במקצועיות וביסודיות, ואפשרו לנו להיכנס לעומקם של החסמים בפני שיוויון, בתקווה להסרתם בהקדם.

אנחנו מזמינים אתכם לקרוא את המחקרים וכמובן שנשמח לקבל משוב.

בברכה,
עבד כנאענה ושירלי רקח
מנהלים שותפים
מחלקת מדיניות שוויונית, סיכוי

להסרה מרשימת התפוצה לחץ כאן
עלון זה נוצר והופץ באמצעות מערכת אלטרו